Next UI

Technologie trends

Default Header Image

next ui logo Next UI

Next UI beschouwt innovaties op het vlak van gebruikersinterfaces. De gebruikersinterface (User Interface = UI) is het punt waar mensen interactie hebben met elkaar, een computer, mobieltje, tablet via een website of een applicatie. Het doel van een effectieve gebruikersinterface is om de gebruikerservaring eenvoudig en intuïtief te maken, waarbij een minimale inspanning van de gebruiker vereist is om de maximale ervaring en resultaat te krijgen.

Denk hierbij aan toepassingen als:

  • Chatbots
  • Metaverse
  • AR, VR en XR
  • Voice

Conversational AI en Chatbots

Conversational A.I. helpt bedrijven om snel een (geautomatiseerd) antwoord te geven op een klantvraag. Hierdoor wordt de merkloyaliteit verbeterd via een meer gepersonaliseerd communicatiekanaal zonder significante verhoging van de CRM-kosten.

Chatbots stroomlijnen de interactie tussen mensen en diensten, waardoor de klantervaring wordt verbeterd. Tegelijkertijd bieden ze bedrijven nieuwe kansen om het klantbetrokkenheidsproces en de operationele efficiëntie te verbeteren door kosten van klantenservice te verlagen.

Momenteel worden klantenvragen al vaak beantwoord door chatbots, maar deze systemen zijn vaak gebaseerd op IFTTT-algoritmen (if-this-then-that). Dit houdt in dat ze eigenlijk volgens een script werken wat voorkomend bijgewerkt moeten blijven. Conversational A.I. is meer gebaseerd op het kunnen beantwoorden van open vragen en data collecten. Om vervolgens daarmee zichzelf te verbeteren. Op deze pagina van CM.nl is nog meer hier over te vinden.

De afgelopen jaren zijn er een aantal nieuwe technologieën ontwikkeld die conversational A.I. verder hebben verbeterd. Deze technologieën omvatten onder andere:

  • Natural language processing (NLP): NLP is de technologie die computers in staat stelt menselijke taal te begrijpen en te verwerken. NLP wordt gebruikt om chatbots te trainen om open vragen te begrijpen en te beantwoorden.
  • Machine learning (ML): ML is de technologie die computers in staat stelt om te leren zonder expliciete programmering. ML wordt gebruikt om chatbots te trainen om hun prestaties te verbeteren door ervaring op te doen.
  • Artificial intelligence (AI): AI is een overkoepelende term voor technologieën die computers in staat stellen om menselijke intelligentie na te bootsen. AI wordt gebruikt om chatbots te trainen om complexe taken uit te voeren, zoals het oplossen van problemen of het geven van advies.

Deze nieuwe technologieën maken het mogelijk voor chatbots om een steeds betere ervaring te bieden aan klanten. Chatbots kunnen nu complexe vragen beantwoorden, problemen oplossen en zelfs advies geven. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en een betere merkloyaliteit.

Metaverse

“De metaverse is een onderling verbonden netwerk van virtuele 3D-werelden dat uiteindelijk zal dienen als de toegangspoort tot de meeste online-ervaringen, en ook een groot deel van de fysieke wereld zal ondersteunen. Metaverse geeft een individu het gevoel (lijfelijk) aanwezig te zijn, in een virtuele omgeving, met continuïteit van data, identiteit, historie, objecten en communicatie”: definitie van durfkapitalist Matthew Ball (the Metaverse Primer) over wat metaverse nu precies is.

De term “Metaverse” wordt meestal gebruikt in de context van videogames, maar wordt ook gebruikt om virtuele werelden te beschrijven die worden gebruikt voor werk, onderwijs en sociale interactie. De Metaverse kan tal van voordelen hebben voor bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn: sponsorships van evenementen en concerten zoals Travis Scott in de game Fortnite, Digital-only producten zoals kleding voor jouw avatar, Werken op afstand en Games.

Momenteel wordt er veel ontwikkeld in de Metaverse, dit zijn aan elkaar gekoppelde 3D virtuele ruimtes waarin users kunnen communiceren en elkaar kunnen zien. Bijvoorbeeld via een interactieve avatar. En: via een camera kan je personen verder digitaliseren zodat er een ‘Digital Twin’ ontstaat.

https://www.youtube.com/watch?v=Jd2GK0qDtRg
Mesh, Microsoft

Uitdagingen

Er zijn echter verschillende uitdagingen die moeten worden aangepakt om de Metaverse werkelijkheid te maken:

  1. Technologie: De huidige technologie is nog niet krachtig genoeg om een volledig meeslepende en interactieve metaverse te ondersteunen. Toch maken vooruitgang in rekenkracht, VR en AR dit snel mogelijk
  2. Standaarden: Momenteel zijn er nog geen standaarden voor de Metaverse. Dit betekent dat verschillende virtuele werelden niet compatibel zullen zijn met elkaar. Inspanningen zijn echter gaande om standaarden voor de metaverse te ontwikkelen.
  3. Inhoud: De Metaverse heeft veel hoogwaardige inhoud nodig om aantrekkelijk te zijn voor gebruikers. Deze inhoud kan onder andere games, educatieve ervaringen, sociale ervaringen en meer omvatten

Op 9 december 2021 heeft Meta Horizon Worlds gelanceerd. Horizon Worlds is een open-world metaverse waar je zelf de baas bent. In deze wereld kun je door middel van VR creëren en verkennen. Momenteel is Horizon Worlds alleen nog maar beschikbaar in de US, UK, Ierland, Ijsland en Canada. Momenteel zou het al een gebruikers pool hebben van zo’n 300.000 gebruikers en verder groeiend.

Horizon Worlds, Meta

In de minor Future Technology heeft een groep studenten onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van Meta Horizon Workrooms binnen de Metaverse:  hoe deze technologie te gebruiken om onderwijs een meer immersieve ervaring te geven. Verder zijn Meta Horizon Workroom en Microsoft Teams – voor de use case ’coaching sessies’ – met elkaar vergeleken.

Augmented Reality

Augmented reality (AR) is een technologie die een door de computer gegenereerd beeld toevoegt aan het gezichtsveld van een gebruiker in de echte wereld, waardoor een samengesteld beeld ontstaat. Terwijl AR meestal wordt gebruikt om de huidige omgeving of situatie te verbeteren, is VR volledig virtueel en vervangt het de echte wereld van de gebruiker door een gesimuleerde.

Augmented Reality (AR) kan gedefinieerd worden met drie basis principes:

  • een combinatie van de echte en virtuele wereld,
  • real-time interactie
  • en accurate registratie van virtuele en echte objecten.

AR maakt gebruik van verschillende technologieën om een naadloze integratie van digitale informatie in de echte wereld te bieden. Deze technologieën omvatten:

  1. Camera’s: AR-systemen vertrouwen op camera’s om het gezichtsveld van de gebruiker vast te leggen. Deze camera’s fungeren als de ‘ogen’ van het AR-systeem en registreren de omgeving om digitale content nauwkeurig te kunnen plaatsen en aanpassen.
  2. Sensoren: Om de interactie en navigatie in de AR-ruimte te verbeteren, worden sensoren gebruikt. Deze sensoren volgen de bewegingen van het hoofd en lichaam van de gebruiker, waardoor de digitale content kan reageren op de bewegingen en positie van de gebruiker.
  3. Displays: Displays spelen een cruciale rol in AR door het computer gegenereerde beeld over het gezichtsveld van de gebruiker in de echte wereld te projecteren. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van verschillende soorten displays, zoals head-mounted displays (HMD’s), smartphones of tablets, waardoor de gebruiker een naadloze mix van de echte en digitale wereld ervaart.

Toepassingen van AR

AR is te gebruiken op een mobiele telefoon en is daardoor enorm toegankelijk voor een snelgroeiende smartphonemarkt. Deze technologie is in het verleden al een paar keer toegepast. Een voorbeeld hiervan is het bekende spel Pokemon GO. Door het gebruiken van de camera is deze app een groot succes met nu 80 miljoen gebruikers.

Een andere vorm verscheen eerder op de markt via Google Glass. Tegenwoordig werken verschillende partijen, waaronder Apple, Google en Microsoft, aan nieuwe varianten daarvan. Bovendien heeft Meta de Ray-Ban Smart Glasses uitgebracht als een nieuwe AR-bril.

Ray-Ban Meta Smart Glasses

Een andere vorm van AR is het gebruik van head-mounted displays (HMD’s), het grootste voorbeeld hiervan op het moment is de Apple Vision Pro van Apple:

Apple Vision Pro

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) is een technologie die gebruikers in staat stelt om te communiceren met een computer gegenereerde omgeving die hen volledig omringt. Het is een meeslepende ervaring die de gebruiker het gevoel geeft dat hij of zij zich in een andere wereld bevindt. Er zijn verschillende soorten VR-headsets beschikbaar, variërend van eenvoudige kartonnen brillen tot geavanceerde headsets die volledig opgaan in de virtuele wereld.
VR maakt gebruik van verschillende technologieën om het zo meeslepend mogelijk te maken.
Deze technologieën omvatten onder andere:

  • Displays: Displays spelen een grote rol in het zo immersief mogelijk maken van VR. VR maakt altijd gebruik van een head-mounted display (HMD). Een HMD is een apparaat dat op het hoofd van de gebruiker wordt gedragen en dat zorgt voor de visuele en auditieve ervaring van VR. Het bestaat meestal uit een bril- of helmachtig apparaat met ingebouwde beeldschermen, lenzen en hoofdtelefoons.
  • Bewegingstracking: Bewegingstracking systemen zijn technologieën die worden gebruikt om de bewegingen en positie van de gebruiker in de echte wereld nauwkeurig te volgen en te vertalen naar acties binnen de virtuele omgeving. Het hoofddoel van deze systemen is om de gebruiker in staat te stellen natuurlijk en intuïtief te interageren met de VR-omgeving.
  • Haptische feedbackapparaten: Haptische feedbackapparaten, zijn technologische apparaten die zintuiglijke feedback aan de gebruiker leveren, meestal in de vorm van tast- en trillingservaringen. Deze apparaten kunnen verschillende vormen aannemen, waaronder handschoenen, trillende controllers, vesten of zelfs stoelen.

Toepassingen VR

VR kan worden toegepast op een groot aantal sectoren:

  • Gaming: VR is een populaire manier om games te spelen. VR-games bieden een meer realistische en meeslepende ervaring dan traditionele games.
  • Onderwijs: VR kan worden gebruikt om studenten een meer interactieve en realistische leerervaring te bieden. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om studenten te laten zien hoe het is om in een andere tijd of plaats te leven, of om ze te helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden.
  • Zorg: VR kan worden gebruikt om patiënten te helpen bij het omgaan met pijn, angst en andere aandoeningen.
  • Toerisme: VR kan worden gebruikt om mensen een virtuele tour te geven van plaatsen die ze anders niet zouden kunnen bezoeken. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om mensen een virtuele tour te geven van een andere stad, of van een historische locatie.
  • Ondernemingen: VR kan worden gebruikt om werknemers te trainen, nieuwe producten te testen en klanten te betrekken. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om werknemers te leren hoe ze een machine moeten bedienen, of om klanten een nieuwe product te laten zien.
  • Entertainment: VR kan worden gebruikt om films te bekijken maar ook om concerten van artiesten bij te wonen.

Voice User Interface (VUI)

Een spraakgebruikersinterface (Voice User Interface, VUI) is een type gebruikersinterface waarmee gebruikers kunnen communiceren met technologie door te spreken. VUI’s bestaan al een tijdje, met technologieën zoals Google Assistent, Siri en Alexa. Er is echter nog ruimte voor verbetering.

De meest simpele commands kunnen we ondertussen wel uitvoeren door te spreken. Dingen zoals een wekker zitten, muziek aanzetten en iemand bellen. Maar vaak complexer dingen loopt het spraaksysteem nog wel tegen vast. Ook het interpreteren van welke taal gesproken wordt. Een ander voorbeeld van deze technologie is het dicteren in Word.

Auteur van deze pagina

Wim Rill, hogeschool docent HBO-ICT

linkedin tech radar

Mail : W.Rill@windesheim.nl

Loading…
To top