Next UI

Technologie trends

Default Header Image

next ui logo Next UI

Next UI vertegenwoordigt een baanbrekende vooruitgang in gebruikersinterface technologie, gewijd aan het revolutioneren van gebruikersinteracties binnen digitale omgevingen. Met een filosofie die de nadruk legt op intuïtief, adaptief en intelligent ontwerp, staat Next UI aan de voorhoede van technologische innovatie, waarbij een gebruikersgerichte aanpak centraal staat. De toekomst van gebruikersinterfaces die Next UI voor ogen heeft, integreert naadloos in de levensstijl van gebruikers, waarbij moeiteloze interacties worden gefaciliteerd en dagelijkse activiteiten worden verbeterd zonder extra complexiteit toe te voegen. Door gebruik te maken van state-of-the-art technologieën zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality en gebarenherkenning, ontwerpt Next UI interfaces die behoeften en voorkeuren anticiperen, en biedt een gepersonaliseerde en meeslepende digitale ervaring die nieuwe standaarden zet op het gebied van connectiviteit en bruikbaarheid. De gebruikersinterface (User Interface = UI) is het punt waar mensen interactie hebben met elkaar, een computer, mobieltje, tablet via een website of een applicatie. Het doel van een effectieve gebruikersinterface is om de gebruikerservaring eenvoudig en intuïtief te maken, waarbij een minimale inspanning van de gebruiker vereist is om de maximale ervaring en resultaat te krijgen.

Kern Technologieën

Next UI wordt aangedreven door een reeks geavanceerde technologieën die de mogelijkheden van gebruikersinterfaces herdefiniëren. In het hart van de innovatie van Next UI staan Kunstmatige Intelligentie (AI) en Machine Learning (ML), die het systeem in staat stellen te leren van gebruikersinteracties en interfaces dynamisch aan te passen voor verbeterde personalisatie en efficiëntie. Virtuele Realiteit (VR) en Augmented Reality (AR) zijn ook essentieel, omdat ze meeslepende en interactieve ervaringen creëren die de grens tussen digitale en fysieke werelden vervagen. Daarnaast maakt Next UI gebruik van realtime data-analyse om directe, contextbewuste inzichten te bieden, zodat elke gebruikersinteractie wordt geoptimaliseerd voor relevantie en responsiviteit.

Kunstmatige Intelligentie

Kunstmatige Intelligentie (AI) dient als een fundamentele pijler voor Next UI, waarbij intelligentie wordt geïntegreerd in zijn reeks gebruikersinterfaces en digitale oplossingen. Door gebruik te maken van AI verbetert Next UI gebruikersinteracties met technologie, waardoor ze intuïtiever en responsiever worden. AI maakt de automatisering van complexe taken mogelijk, wat niet alleen besluitvormingsprocessen versnelt, maar ook de gebruikerstevredenheid verhoogt door gepersonaliseerde ervaringen. In het productassortiment van Next UI is AI geïntegreerd in verschillende toepassingen, zoals voorspellende tekstinvoer, slimme navigatiesystemen en adaptieve gebruikersinterfaces die zich aanpassen aan individuele voorkeuren en gedragingen. Deze integratie zorgt ervoor dat oplossingen niet alleen efficiënt zijn, maar ook zijn afgestemd op de specifieke behoeften en voorkeuren van gebruikers, waardoor een meer boeiende en effectieve interactie met technologie wordt bevorderd.

Leer meer >>

Virtuele Realiteit

Virtuele Realiteit (VR) speelt een cruciale rol in het ecosysteem van Next UI, waarbij de diepte en onderdompeling van gebruikerservaringen worden verbeterd. Door VR-technologieën te integreren, creëert Next UI interactieve en meeslepende omgevingen waarmee gebruikers kunnen communiceren met digitale inhoud in een volledig driedimensionale ruimte. Deze technologie is van cruciaal belang in sectoren zoals onderwijs, waar VR echte scenario’s kan simuleren voor trainingsdoeleinden, en in entertainment, waar het de manier verandert waarop gebruikers games en virtuele rondleidingen ervaren. VR wordt ook toegepast in praktische toepassingen in architectuur en stedenbouw, waarbij professionals hun ontwerpen kunnen visualiseren en ermee kunnen interacteren in een virtuele context. Door deze innovaties benut Next UI VR om oplossingen te bieden die niet alleen geavanceerd zijn, maar ook aanzienlijk boeiender en impactvoller zijn, en gebruikers een unieke manier bieden om digitale omgevingen te verkennen en ermee te communiceren.

VR kan worden toegepast op een groot aantal sectoren:

  • Gaming: VR is een populaire manier om games te spelen. VR-games bieden een meer realistische en meeslepende ervaring dan traditionele games.
  • Onderwijs: VR kan worden gebruikt om studenten een meer interactieve en realistische leerervaring te bieden. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om studenten te laten zien hoe het is om in een andere tijd of plaats te leven, of om ze te helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden.
  • Zorg: VR kan worden gebruikt om patiënten te helpen bij het omgaan met pijn, angst en andere aandoeningen.
  • Toerisme: VR kan worden gebruikt om mensen een virtuele tour te geven van plaatsen die ze anders niet zouden kunnen bezoeken. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om mensen een virtuele tour te geven van een andere stad, of van een historische locatie.
  • Ondernemingen: VR kan worden gebruikt om werknemers te trainen, nieuwe producten te testen en klanten te betrekken. VR kan bijvoorbeeld worden gebruikt om werknemers te leren hoe ze een machine moeten bedienen, of om klanten een nieuwe product te laten zien.
  • Entertainment: VR kan worden gebruikt om films te bekijken maar ook om concerten van artiesten bij te wonen.

Leer meer >>

Augmented Realiteit

Augmented Reality (AR) is een andere fundamentele technologie bij Next UI, waar het naadloos digitale informatie integreert met de echte wereld. AR-technologie verbetert gebruikersinteracties door computer gegenereerde beelden en gegevens op echte wereldbeelden te projecteren. Deze mogelijkheid is transformerend in verschillende sectoren, waaronder detailhandel, waar AR klanten in staat stelt producten te visualiseren in hun werkelijke omgeving vóór aankoop, en onderhoud, waar technici real-time, overlappende informatie kunnen ontvangen tijdens het repareren van apparatuur. AR is te gebruiken op een mobiele telefoon en is daardoor enorm toegankelijk voor een snelgroeiende smartphonemarkt. Deze technologie is in het verleden al een paar keer toegepast. Een voorbeeld hiervan is het bekende spel Pokemon GO. Door het gebruiken van de camera is deze app een groot succes met nu 80 miljoen gebruikers.

Machine Learning

Machine Learning (ML) fungeert als een hoeksteen-technologie binnen het Next UI-ecosysteem, waardoor intelligente besluitvorming en gepersonaliseerde gebruikerservaringen mogelijk worden. ML-algoritmen analyseren enorme hoeveelheden gegevens om patronen, trends en inzichten te identificeren die traditionele programmeerbenaderingen mogelijk over het hoofd zien. Deze mogelijkheid stelt Next UI in staat om zich aan te passen en te evolueren op basis van gebruikersgedrag, voorkeuren en contextuele aanwijzingen. In de context van Next UI voeden ML-algoritmen verschillende functies en oplossingen die gericht zijn op het verbeteren van gebruikersinteracties. Bijvoorbeeld, in e-commerce, analyseren ML-algoritmen de browsegeschiedenis van klanten, kooppatronen en demografische informatie om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen die zijn afgestemd op individuele voorkeuren.

Product Assortiment

Het productassortiment van Next UI omvat een diverse reeks innovatieve oplossingen die zijn ontworpen om gebruikersinteractie en -ervaring te revolutioneren. Van Slimme Interfaces die zich aanpassen aan individuele voorkeuren tot Spraakgestuurde Systemen die handsfree bediening mogelijk maken, elk product is nauwgezet vervaardigd om bruikbaarheid en productiviteit te verbeteren.

Conversational AI en Chatbots

Conversational A.I. helpt bedrijven om snel een (geautomatiseerd) antwoord te geven op een klantvraag. Hierdoor wordt de merkloyaliteit verbeterd via een meer gepersonaliseerd communicatiekanaal zonder significante verhoging van de CRM-kosten. Chatbots stroomlijnen de interactie tussen mensen en diensten, waardoor de klantervaring wordt verbeterd. Tegelijkertijd bieden ze bedrijven nieuwe kansen om het klantbetrokkenheidsproces en de operationele efficiëntie te verbeteren door kosten van klantenservice te verlagen. Momenteel worden klantenvragen al vaak beantwoord door chatbots, maar deze systemen zijn vaak gebaseerd op IFTTT-algoritmen (if-this-then-that). Dit houdt in dat ze eigenlijk volgens een script werken wat voorkomend bijgewerkt moeten blijven. Conversational A.I. is meer gebaseerd op het kunnen beantwoorden van open vragen en data collecten. Om vervolgens daarmee zichzelf te verbeteren. Op deze pagina van CM.nl is nog meer hier over te vinden.

ChatGPT

ChatGPT staat aan de voorhoede van conversational AI, waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning (ML) algoritmes om mens-computerinteractie opnieuw vorm te geven. Door zijn geavanceerde architectuur analyseert en begrijpt ChatGPT gebruikersinvoer met opmerkelijke nauwkeurigheid, waardoor naadloze communicatie en begrip mogelijk zijn in diverse contexten en domeinen. Of het nu gaat om het assisteren bij klantvragen, het bieden van realtime ondersteuning, of het genereren van creatieve inhoud, ChatGPT levert intelligente reacties en waardevolle inzichten, waardoor gebruikersbetrokkenheid en tevredenheid worden verhoogd. Als een sleutelelement van Next UI belichaamt ChatGPT de fusie van geavanceerde technologie en gebruikersgericht ontwerp, waardoor de toekomst van interactieve ervaringen wordt vormgegeven.

De OpenAI Spring Release introduceert GPT-4o, een baanbrekend AI-model dat stem, tekst en video integreert voor naadloze interactie. Met zijn menselijke conversatievermogen, realtime vertaling naar 50 talen en gratis toegang voor iedereen, stelt GPT-4o een nieuwe standaard voor de Next UI-ervaring, waardoor communicatie moeiteloos en inclusief wordt.

Metaverse

De term “Metaverse” wordt meestal gebruikt in de context van videogames, maar wordt ook gebruikt om virtuele werelden te beschrijven die worden gebruikt voor werk, onderwijs en sociale interactie. De Metaverse kan tal van voordelen hebben voor bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn: sponsorships van evenementen en concerten zoals Travis Scott in de game Fortnite, Digital-only producten zoals kleding voor jouw avatar, Werken op afstand en Games.

Momenteel wordt er veel ontwikkeld in de Metaverse, dit zijn aan elkaar gekoppelde 3D virtuele ruimtes waarin users kunnen communiceren en elkaar kunnen zien. Bijvoorbeeld via een interactieve avatar. En: via een camera kan je personen verder digitaliseren zodat er een ‘Digital Twin’ ontstaat.

Uitdagingen

Er zijn echter verschillende uitdagingen die moeten worden aangepakt om de Metaverse werkelijkheid te maken:

  1. Technologie: De huidige technologie is nog niet krachtig genoeg om een volledig meeslepende en interactieve metaverse te ondersteunen. Toch maken vooruitgang in rekenkracht, VR en AR dit snel mogelijk
  2. Standaarden: Momenteel zijn er nog geen standaarden voor de Metaverse. Dit betekent dat verschillende virtuele werelden niet compatibel zullen zijn met elkaar. Inspanningen zijn echter gaande om standaarden voor de metaverse te ontwikkelen.
  3. Inhoud: De Metaverse heeft veel hoogwaardige inhoud nodig om aantrekkelijk te zijn voor gebruikers. Deze inhoud kan onder andere games, educatieve ervaringen, sociale ervaringen en meer omvatten

Op 9 december 2021 heeft Meta Horizon Worlds gelanceerd. Horizon Worlds is een open-world metaverse waar je zelf de baas bent. In deze wereld kun je door middel van VR creëren en verkennen. Momenteel is Horizon Worlds alleen nog maar beschikbaar in de US, UK, Ierland, Ijsland en Canada. Momenteel zou het al een gebruikers pool hebben van zo’n 300.000 gebruikers en verder groeiend.

Horizon Worlds, Meta

In de minor Future Technology heeft een groep studenten onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van Meta Horizon Workrooms binnen de Metaverse:  hoe deze technologie te gebruiken om onderwijs een meer immersieve ervaring te geven. Verder zijn Meta Horizon Workroom en Microsoft Teams – voor de use case ’coaching sessies’ – met elkaar vergeleken.

AR

Een andere vorm verscheen eerder op de markt via Google Glass. Tegenwoordig werken verschillende partijen, waaronder Apple, Google en Microsoft, aan nieuwe varianten daarvan. Bovendien heeft Meta de Ray-Ban Smart Glasses uitgebracht als een nieuwe AR-bril.

Ray-Ban Meta Smart Glasses

Een andere vorm van AR is het gebruik van head-mounted displays (HMD’s), het grootste voorbeeld hiervan op het moment is de Apple Vision Pro van Apple:

Apple Vision Pro

VR

Voice User Interface (VUI)

Een spraakgebruikersinterface (Voice User Interface, VUI) is een type gebruikersinterface waarmee gebruikers kunnen communiceren met technologie door te spreken. VUI’s bestaan al een tijdje, met technologieën zoals Google Assistent, Siri en Alexa. Er is echter nog ruimte voor verbetering.

De meest simpele commands kunnen we ondertussen wel uitvoeren door te spreken. Dingen zoals een wekker zitten, muziek aanzetten en iemand bellen. Maar vaak complexer dingen loopt het spraaksysteem nog wel tegen vast. Ook het interpreteren van welke taal gesproken wordt. Een ander voorbeeld van deze technologie is het dicteren in Word.

Auteur van deze pagina

Wim Rill, hogeschool docent HBO-ICT

linkedin tech radar

Mail : W.Rill@windesheim.nl

Gamified UK – #Gamification Expert Gamification Blog and Thought Leadership

  • Gamified Putting: Level Up Your Disc Golf Practice
    by Andrzej Marczewski on april 20, 2024 at 2:11 pm

    Today we have a guest post from a colleague of mine,  who has been thinking about how to use gamification to help make putting practice for Disc Golf a bit more fun! Check out his profile at the end. Disc golf putting can feel like a grind.  But what if you could ditch the repetitive … Read more

  • Living with Ludic Purpose: More Than Just a Game
    by Andrzej Marczewski on maart 26, 2024 at 2:31 pm

    Recently I have spoken a lot about Ludic Spirit and of course my most recent re-obsession “Perfection in Simplicity” It will come as no surprise then that these two philosophies can be linked together into one over arching philosophy. But first, let’s just break down the key concepts from each philosophy individually. Combining Perfection in … Read more

  • Perfection in Simplicity – My Revised Motto (and how to apply it)!
    by Andrzej Marczewski on maart 15, 2024 at 3:24 pm

    I’ve had a motto for many years, dating back to my clan-running gaming days: ‘Simplicity is Perfection.’ It was intended as a philosophy for my gaming clan and also for my martial arts. The full quote was ‘Simplicity is Perfection, but perfection is never simple.’ It meant that we needed to strip back all the … Read more

  • Play in a “Serious” Environment
    by Andrzej Marczewski on februari 27, 2024 at 4:58 pm

    Take the Ludic Spirit Player Type Quiz Play is essential for development. There is a wealth of information about this especially for childhood development. (1) The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and …. (2) The Power of Play: A Pediatric Role in Enhancing Development in Young …. Serious Play The issue is, … Read more

  • The Ludic Spirit Player Type Quiz
    by Andrzej Marczewski on februari 23, 2024 at 4:02 pm

    So here I am again. Another player type categorisation another quiz 🙂 The Ludic Player Type Quiz It’s a simple 10-question quiz and at the end of it you will be given one or more player types and a nice little image like this Just as a reminder, the player types are Enjoy!!

  • 10 Years of HEXAD
    by Andrzej Marczewski on februari 19, 2024 at 9:37 am

    Well, I just realised that I may have missed the 10-year anniversary of the HEXAD!! (Try the new 12 question quiz!!) I think I actually created the HEXAD in 2013 – but it is a bit fluffy as it went through so many iterations before the HEXAD was finalised! Below you can see some of … Read more

  • The 4 Pillars of Change in Gamification, Optimisation and Behaviour Change
    by Andrzej Marczewski on februari 6, 2024 at 1:45 pm

    In my new world, I focus on optimisation a lot in the realms of e-commerce performance. Testing, personalisation etc. It has taken a very long time for me to realise that my new world is almost identical to my old world of gamification. At their most basic, they both rely on 4 key pillars to … Read more

  • Gamification, Game Mechanics and Game Dynamics – The Trouble with Language
    by Andrzej Marczewski on januari 23, 2024 at 12:46 pm

    One of the key issues facing gamification as it moves defiantly into its mid-teens is a lack of consistency and interoperability of the language used to describe it. The first and most obvious example of this is the lack of anything resembling an agreement on a definition of gamification. Wikipedia seems to change pretty regularly, … Read more

  • The TRAC to Teamwork
    by Andrzej Marczewski on januari 12, 2024 at 4:39 pm

    A long time ago, I created a little framework for improving teamwork in organisations. I had forgotten about it until a recent conversation! So here it is, the TRAC to Teamwork Essentially, everyone needs to know what their job is, know how to do it, be free to work in the best way for them … Read more

  • Learning from the Dark Side of the Gig Economy: Unraveling Incentives and Behavioral Challenges
    by Andrzej Marczewski on december 18, 2023 at 3:20 pm

    We’ve all been there. You stop at traffic lights, and a frenzied delivery cyclist swiftly zips in front, ignoring the light. Perhaps you’re at KFC, jostled by a swarm of Deliveroo and Uber Eats drivers, all clamouring and gesturing at order numbers on their phones. Or maybe you find yourself unable to access your driveway … Read more

To top